LE BOIS SPORTIF
Home
Verhuur
Beschikbaarheid
Activiteitenweek
Over mij
Project
Foto's
Contactgegevens
Gastenboek
"La Douzaine"

Bij boeking van een vakantie in 'le Bois Sportief' ondersteunt u tegelijkertijd het project dat ik in 2009 in Burkina Faso heb opgezet. 5% van uw boekingskosten zal worden geïnvesteerd in het onderhouden en het verbeteren van de twee speel aangelegenheden.


Hieronder zijn de verslagen terug te vinden die tijdens de uitvoering van het project zijn geschreven:

 

 

 

Laatste nieuws 12 Januari 2009

 

Ne y beego,

 

Daar zit ik dan alweer, achter mijn vertrouwde computerscherm in het koude Amsterdam, om jullie een afsluitend bericht te schrijven omtrent een zeer geslaagd project.

Voordat ik het vergeet, wil ik om te beginnen iedereen hartelijk bedanken voor de vele aanmoedigende, enthousiaste en hoopgevende reacties. Helaas was ik niet in staat deze vanuit Ouagadougou te beantwoorden, maar hoop het op deze manier een beetje goed te maken. Geweldig om zelfs op zo’n grote afstand de betrokkenheid van het thuisfront waar te nemen!

 Mijn laatste bericht dateert alweer van 3 weken terug. Een periode waarin zoveel is gebeurd dat het letterlijk vorig jaar lijkt. Gebleven was ik bij de aanstaande werkzaamheden in een dorpje 80 km buiten Ouagadougou. Nog voor ook maar enige schep in de grond te hebben gezet bleek deze onderneming al snel van succes verzekerd. Met andere woorden om bij aankomst verwelkomd te worden door circa 80 enthousiaste en bereidwillige dorpelingen die allen al de hele ochtend onder een boom op ons zaten te wachten was zeer hoopgevend. Eenmaal aan het werk bleek dit vooroordeel niets anders dan terecht. Geweldig om mee te maken dat een heel dorp uitloopt om mee te helpen met dergelijke werkzaamheden en nog indrukwekkender om continue 30 man over je schouder te zien kijken bij bijvoorbeeld het gebruiken van een waterpas.

Na een kort afsluitend voetbalwedstrijdje waar ik als “supersprits” noodgedwongen een eind aan moest breien door de winnende treffer te scoren (kan je nagaan wat het niveau was), moesten we nog enkele zaken afhandelen op de speelaangelegenheid in Ouaga. Zo hebben wij zelfs nog enkele gymlessen verzorgd aan de leerlingen van het lycée Dimbolobson om te laten zien hoe het materiaal ook daadwerkelijk gebruikt moet worden. Om leerlingen voor het eerst in hun leven op een trampoline te zien springen of te aanschouwen wat voor plezier ze beleven bij een simpel spelletje tafeltennis is onbeschrijfelijk.

Om een lang verhaal kort te maken is het mooie van een project als deze dat er een begin is maar ook zeker een duidelijk eind. Dat einde is nu in zicht. Buiten het laatste eindrapport dat nog geschreven moet worden voor de NCDO om het oorspronkelijke financiële voorschot om te toveren tot financiële bijdrage, kunnen we wat mij betreft het hoofdstuk gaan afsluiten (Bewust kies ik voor het woord “hoofdstuk” in plaats van “boek”, aangezien het project mij persoonlijk zo heeft aangesproken dat ik een eventueel vervolg niet uit wil sluiten). Een project waarbij ik namens alle kinderen uit Ouaga en Ralo iedereen hartelijk wil bedanken aangezien we werkelijk met z’n allen iets prachtigs voor elkaar hebben gekregen. Gelukkig is het dit keer wel gelukt om enkele foto’ s op internet te plaatsen, hetgeen hopelijk een dergelijke indruk maakt dat de voorgaande tekst compleet overbodig blijkt.

Heel vreemd om ineens een punt te gaan zetten achter alle inspanningen van de afgelopen 5 maanden. Toch ga ik het proberen, in de hoop ieder de nodige voldoening te hebben gegeven voor hun geweldige inzet en bijdrage.

Ik vond het super om dit te mogen doen.

A bientot,

 

Evert

.taats skuel stei neihcssim raad fo knab ed rethca neve nad kjik, tseel ejthcireb tid raaj 9 revo seicerp jij sla, avE egiraj aj ho nE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laatste nieuws 27 December 2008

 

Beste allemaal,
 
Voordat ik jullie op de hoogte probeer te stellen van de afgelopen belevenissen en de grote vooruitgang wat betreft de werkzaamheden hier, hoop ik ten eerste dat jullie een leuke kerst achter de rug hebben.
Via zeer betrouwbare bronnen heb ik horen gekregen dat er dit jaar geen witte kerst in zat maar dat de actuele weerberichten een veel mooier kerstkado kunnen betekenen. Hopelijk zet de vorst goed door en blijft de vriezer nog tot minimaal 8 januari overbodig (dag van terugkomst). Kan jullie verklappen dat zelfs met temperaturen tegen de 40 graden aan en op meer dan 400 km afstand de schaatskoorts zelfs ons in zijn greep heeft gekregen...
Afgelopen twee weken zijn heel productief gebleken. Ik kan jullie zelfs al mededelen dat het grootste project, namelijk de speelaangelegenheid in Ouga, reeds zijn zogenoemde "inauguration" (opening) heeft ondergaan. Vanzelfsprekend is dit alles niet volledig vlekeloos verlopen en wacht nog op zijn finishing touch, maar een ding is zeker: een prachtig resultaat dat nu al alle tegenslagen, moeite, inspanning en werk dubbel en dwars waard is. Met andere woorden, om de kinderen die van de verschilende speeltoestellen te zien genieten is onbeschrijvelijk.
Morgen staat het tweede "projectje" op het programma. Zo zullen we rond 6.30 samen met het transport vertrekken richting Poa om ook daar hard aan de slag te gaan. Desalnietemin zullen wij niet de enige zijn die zich in het zweet zullen gaan werken aangezien naar verwaching circa 30 gespierde enthousiastelingen klaar zullen staan om gaten te graven en beton te storten. Het zal dus een kwestie zijn van tijd, voordat we ook op dit gebeuren de lachtende gezichten van kinderen kunnen bewonderen.
Tot zover wil ik het tot nu graag houden met de hoop jullie binnen kort eenzelfde positief bericht te schrijven, maar zoals er hier continue wordt geroepen moet dat "pas de problemes" zijn. Bij voorbaat een geweldig nieuwjaar toegewenst, al begin ik wel lichtelijk jaloers te raken bij de gedachten aan heerlijke oliebollen en appelflappen (wijn zullen het ongetwijfeld met net iets minder moeten doen). Zet aub de kachels niet al te hoog zodat ook wij van de ijspret kunnen genieten.
 
Tot snel,
 
Evert
 
P.S.: heb alle moeite gedaan om enkele foto's te plaatsen. Echter zonder enkel resultaat. Beloof het bij terugkomst meer dan goed te maken.

 

 

 

Laatste nieuws 14 December 2008

 

Lafi Beeme,
 
Vanuit het stoffige cybercafé "le point de repos" en het hete Ougadougou, hier mijn eerste berichtje uit West Afrika omtrent het project samenspelen voor iedereen. Inmiddels is de eerste bewogen week bijna achter de rug. Een week waarin zoveel is gebeurd dat het onmogelijk is om dat allemaal binnen deze mail te beschrijven. Gelukkig is de cultuur shock wat mij betreft stukken minder gebleken i.v.m. mijn eerdere ervaringen. Echter bij mijn vader, "le vieux" (oudje genoemd), kwam hij dubbel zo hard aan. (ongelofelijk wat je hier allemaal meemaakt). Een compleet andere wereld, een film gelijk, die iedereen eigenlijk een keer mee zou moeten maken.
Om in het kort deze week te omschrijven, begin ik ten eerste met het warme onthaal van het lycée Dimdolbson op het vliegveld bij aankomst. Zowel de directeur als adjunct, diverse leerkrachten en uiteraard de sportdocent Harouna, waren aanwezig om eens te meer hun enthousiasme en waardering te laten blijken. Eenmaal in het hotelletje met de nadruk op "tje" aangezien dit gebeuren eigenlijk niet de naam van hotel verdiend, werd al snel duidelijk dat de hitte onze grootste tegenstander zou gaan worden. (Een paar dagen geleden wij nog met muts en handschoenen aan op de fiets en jullie zoals we begrepen hebben al bijna op de schaats, hier nu nog steeds op de fiets alleen nu met een temperatuur van boven de 35° ). De volgende dag stond in het teken van alles bekijken (sport en spelmateriaal) en de nodige maatregelen treffen voor het grote werk. Na een zeer geslaagde dag en vol verwachting zou 's ochtens een grote machine klaar staan om het veld egaal en bouwklaar te maken. Ik heb het gevoel dat jullie hem al zien aankomen....................... wij zagen echter helemaal niets. Om een lang verhaal kort te maken er waren problemen met een onderdeel. We worden helaas regelmatig geconfronteerd met de Afrikaanse werkwijze, maar middels veel doorzettingsvermogen en het continu zoeken naar passende alternatieven, zitten we nog steeds goed op schema en hebben we alle vertrouwen in een prachtig resultaat. Wat ik jullie tot slot nog even wil mededelen is dat ik heb besloten om een kleine extra speeltuin te realiseren in een dorpje 80 Km buiten Ouaga, daar dit mogelijk was na het overschrijden van ons budget. (in positieve zin). Afgelopen vrijdag zijn we dan ook daar geweest om de plek te bezichtigen en werkelijk een onbeschrijfelijk avontuur. We werden verwelkomd door circa 80 mensen die al de hele dag op ons stonden te wachten. Ik kan niets anders dan vermelden dat het in geweldige handen terecht gaat komen. We praten hier wellicht over een dorpje maar de term "hutjesverzameling" zou misschien stukken passender zijn. Mocht iemand nog op zoek zijn naar een opname plek voor "groeten uit de rimboe" zou deze plek, samen met zijn 10000 inwoners een prachtige mogelijkheid bieden.
Voordat ik jullie op zijn Burkinabees gedag ga zeggen wil ik jullie niet onthouden dat alleen al de werkzaanheden veel nieuwsgierige blikken trekt. Voordat ik hier achter de computer ben gekropen, hebben we de beton van de reeds geplaatste glijbaan geinspecteerd en stiekum de trappelende kinderen aan de poort illegaal naar binnen geloodst om het speeltoestel zogezegd te testen. Ombeschrijfelijk om te zien hoe kinderen kunnen genieten tijdens hun eerste glijervaring van hun leven. (foto' s en beelden volgen later en zullen voor zich spreken).
Kortom de speelplek "dreigt" een groot succes te worden.
 
Wend na taase
 
N.B.: Speciaal voor Gijs, nog de groeten van alle enthousiaste kids in Ralo en uiteraard je grote vriend "de burgemeester".
 

 

 

 

 Laatste nieuws 06 December 2008

Ne y zabre !

  

Eindelijk het moment waarop we lang hebben gewacht en inderdaad ook ons uiterste best voor hebben gedaan.
Maandag zal ik samen met mijn lieve oude vader rond 15:30 opstijgen richting de hoofdstad van Burkina om jullie geweldige bijdrage om te toveren tot een prachtige speelaangelegenheid. Voor de nieuwsgierigen is het misschien leuk om te weten dat wij na 5 weken hard werken op 9 Januari weer voet zetten op Nederlandse bodem.

 

Afgelopen maand hebben er nog een aantal ontwikkelingen plaatst gevonden die niet onopgemerkt mogen blijven. Buiten de geweldige bijdrage van enkele particulieren (zie lijst sponsoren), wil ik graag groep 8 van basisschool de Ichthus nogmaals bedanken voor hun ongelofelijke inzet en bijdrage. Zo hebben zij maar liefst meer dan 1000 Euro opgebracht door het organiseren van een voetbalwedstrijd, het vele collecteren en de verschillende mediastunts. Ook wil ik graag de scholengroep van Amos nadrukkelijk bedanken aangezien zij ervoor gezorgd hebben dat wij maandag met twee minitrampolines richting Ouagadougou kunnen vertrekken.

 

Hopelijk nemen jullie het me niet kwalijk als ik het voorlopig hierbij ga laten i.v.m. met een lijstje dat nog helemaal vol staat met dingen die nog geregeld moeten worden.
Wel wil ik jullie alvast een hele fijne kerst toe wensen en uiteraard ook een gelukkig nieuwjaar (vrees dat wij in Burkina Faso dit jaar niet op een witte kerst hoeven te rekenen, alhoewel je het met Piet Paulusma nooit weet!).
Overigens zijn hieronder enkele foto’s te vinden van de materialen die reeds zijn gemaakt. Naar mijn idee zeer hoopgevend en gecombineerd mat de actuele stand van zaken denk ik dat we alle vertrouwen kunnen hebben in een fantastisch resultaat.
Ik zal proberen jullie tijdens de werkzaamheden in Afrika op de hoogte te houden… (helaas kan ik dat niet garanderen).
 
Met de nodige gezonde spanning en wilskracht, tot over 5 weken,
 

 

Evert

 

 

 

 

 

 

 

Laatste nieuws 05 November 2008:

 

Beste iedereen,
 
Zonder al teveel terug te refereren naar het fantastische nieuws over het behaalde bedrag en zelfs het overschrijden daarvan, wil ik jullie wel graag vermelden dat de werkzaamheden in Burkina Faso inmiddels in volle gang zijn. Met andere woorden, het constructiebedrijf in Ouagadougou is zelfs avonddiensten aan het draaien om het werk voor de deadline van 8 December af te krijgen. Hetgeen volgens de verschillende toezichthouders ter plaatsen zeker gaat lukken.
 
Uiteraard begint de tijd nu toch echt op te schieten, vooral met de gedachte dat ik over een dikke maand alweer voet zet op Afrikaanse bodem.
Echter zijn er nog een aantal activiteiten in het verschiet. Zo is bijvoorbeeld groep 8 van basisschool de Ichthus druk bezig met allerlei plannen om geld in te zamelen voor extra sportmateriaal en ga ik aankomende donderdag een poging doen om een gesigneerd shirt van Zenit St Petersburg voor een mooi bedrag te veilen via AT5.
Voor de geïnteresseerden ben ik donderdag (6 November) om 16:00 en om 23:05 op de Amsterdamse omroep te zien tijdens het programma “kortamsterdamslive”. Hier zal ik in het kort het project toelichten en een kleine documentaire mogen tonen over de verschillende activiteiten die ik voor het project heb ondernomen. Mochten jullie geen mogelijkheid hebben om deze omroep te ontvangen is er altijd de mogelijkheid om via de livestream van de omroep de uitzending alsnog te volgen ( http://www.kortamsterdamslive.nl ). Overigens bestaat er op de hierboven genoemde site ook het kopje “uitzending gemist” waar de uitzending terug valt te zien (click dan op de uitzending van 6 November).
 
Tot zover weer een kleine update m.b.t. de vorderingen van het project,
 
Gr. Evert

 

Laatste nieuws 20 Oktober 2008:

 

Beste sponsoren, belangstellenden, geïnteresseerden en andere betrokkenen bij het project,
 
Sinds lange tijd heb ik me enorm verheugd om jullie dit bericht te mogen schrijven. De reden van het enthousiasme zit hem namelijk in het feit dat ik jullie kan mededelen, dat het doel van 12 000 Euro reeds is behaald !!! (inclusief een toezegging van minimaal 250 Euro van de Rotary Haarlemmermeer)
Mijn laatste bericht dateert alweer van een maand geleden, oftewel een periode waarin behalve veel tegenslagen ook zeker vreugdevolle ontwikkelingen plaats hebben gevonden.
Om hier geen roman over te gaan schrijven, kan ik in het kort vermelden ,dat afgelopen week de subsidieaanvraag bij de NCDO is goedgekeurd. Met andere woorden het binnengehaalde sponsorbedrag zal door deze instantie worden verdubbeld tot een maximum van 5 800 Euro.
Verder zal ik jullie niet onthouden van het bericht, dat de bijeenkomst van afgelopen woensdag op de ALO Amsterdam een groot succes is gebleken. Tijdens deze avond is er maar liefst meer dan 1 500 Euro opgehaald. Aanwezigen, nogmaals bedankt!
Hierbij is het fundament voor een fantastisch resultaat gelegd!
Echter is er nog een hoop werk te verrichten, voordat de jeugd van Ouagadougou ook daadwerkelijk kan genieten van hun nieuwe speelaangelegenheid. Om die reden ben ik nog steeds druk bezig met een aantal activiteiten om een zogeheten “buffer” achter de hand te hebben voor eventuele onvoorziene kosten en het aanschaffen van speelmateriaal. Zo zal ik binnenkort een gesigneerd shirt van de regerend UEFA Cup winnaar, Zenit St Petersburg, gaan veilen tijdens een uitzending op de Amsterdamse omroep AT5 en hoop ik ook nog enkele financiën binnen te halen tijdens een feest dat op de ALO georganiseerd zal worden.
Tot slot zal ik komende week ook opdracht gaan geven aan het plaatselijke constructiebedrijf die al het sportmateriaal vóór 8 December af zal moeten hebben (de dag waarop ik weer voet op Afrikaanse bodem zal zetten om de realisatie van het project te begeleiden).
 
Uiteraard zal ik jullie regelmatig op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen.
 
A plus,
 
Evert

 

 

 

Laatste nieuws 18 September 2008: 

 

 

 

Laatste nieuws 10 September 2008:

Bonjour tout le monde,
 
Om te beginnen wil ik jullie eerst attenderen op de actuele stand van zaken. Hopelijk is het jullie opgevallen dat we weer een stap in de goede richting hebben gezet. Mede dankzij de sponsoren die zich de afgelopen weken en dagen hebben aangemeld (bij deze hartelijk dank), komt ons uiteindelijke doel steeds dichterbij.
Reeds ben ik klaar met het ontwikkelen van het lespakket voor de groepen 6,7 en 8. Nu zaak om een aantal scholen te vinden die aan het project mee willen gaan doen. Dus mocht je nog een leuke en enthousiaste school kennen, neem dat a.j.b. snel contact met me op!!!
Verder ben ik gevraagd om 5 korte documentaires te gaan maken voor de Amsterdamse omroep AT5 omtrent mijn activiteiten. Buiten dat het een leuke uitdaging vormt, mag ik ook bedrijven gaan oproepen om aan het project mee te financieren. Ook hier zijn misschien weer mogelijkheden om subtiel reclame te gaan maken in ruil voor sponsoring.
Ook is de bedoeling om in de eerste week van Oktober een benefit feest te organiseren op de Alo Amsterdam. Hopelijk zal ook dit resulteren in een vooruitgang van de financiële stand van zaken.
Tevens zit ik er ook over te denken om een dag te organiseren voor verenigingen, clubs en personen (het liefs met een beetje geld) waar de bedoeling is om in eerste instantie de belangen van samenspelen duidelijk te maken aan de hand van enkele gym en sport onderdelen, en tot slot te eindigen met een soort van veiling. Ook hier zou ik jullie weer willen vragen om mij te op de hoogte te stellen van eventuele mogelijkheden binnen jullie eigen leefkring.
Uiteraard is de subsidie aanvraag ook nog steeds lopende. Over circa 4 weken zal de uitslag bekend zijn.
Tot slot wil ik dit bericht graag afsluiten met de mededeling dat ik zeer verast ben door de vele enthousiaste reacties en ook zeker door de betrokkenheid van vele personen. Ik hoop dan ook echt dat deze lijn de komende tijd wordt voortgezet aangezien ik van mening blijf dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen. Wat mij betreft ga ik er ook de komende tijd weer vol tegenaan.
 
Zodra en weer nieuwigheden zijn, horen jullie direct van me.
 
A bientot,
Evert

 

Laatste nieuws 24 Augustus 2008:

Reeds heb ik een bericht ontvangen van Lingo met de uitnodiging voor een selectiedag op 13 September. Op deze betreffende dag zullen Paul en Marjo hun uiterste best gaan doen om ervoor te zorgen dat zij zowel de eerste als de tweede selectie overleven.

Het is nog ver en inderdaad een zware opgaven, maar hopelijk kunnen we ze uiteindelijk aan gaan moedigen tijdens de tv-opnamens. Uiteraard zal het eventuele prijzengeld volledig aan het project worden besteed.

 

 

 

 

Voorwoord

Burkina Faso, land van de oprechte en integere mensen, is samen met zijn 14 miljoen inwoners rijk aan een ongelofelijke verscheidenheid aan bevolkingsgroepen. Nog vol traditie, waaronder de vele etnische dansen en kledij, staat dit authentieke West-Afrikaanse land met name bekend om zijn ongedwongen sfeer en warme gastvrijheid van haar joviale bevolking. Omringt door landen als Niger, Ghana, ivoorkust en Mali en verspreid over een oppervlakte van circa 300.000 vierkantenkilometer beschikken de burkinabéen (eerlijke mensen) tot zowel de woestijn in het noorden als de savanne in het zuiden. 90% van de bevolking probeert aan de hand van landbouw te overleven. Hetgeen een zeer zware opgaven vormt aangezien met name de afgelopen jaren regen zeer schaars is en de irrigatie voorzieningen verre van ideaal zijn. Jammer genoeg ontkomen we er niet aan om hierbij te vermelde dat dit voormalig Opper Volta tot een van de armste landen behoord. Om enkele feiten op te noemen, moet het hopelijk voor zich spreken dat bijvoorbeeld de kindersterfte 106,92 doden bedraagt op iedere 1.000 levend geborenen¹ in vergelijking met een getal van 4,7 in Nederland². Verder is ook de levensverwachting veel zeggend, namelijk 46,3 jaar¹ (Nederland 78,43 jaar²), en illustreert het alfabetisme van de bevolking ook duidelijk de actuele situatie waar dit West-Afrikaanse land in verkeerd; 19,2%¹.
Kortom, een prachtig land die elke vorm van steun buitengewoon goed kan gebruiken, zal waarderen maar ook zeker verdient.
 
 

Inleiding 

       Zelf studerend aan de Alo Amsterdam (sport academie) ben ik reeds afgereisd naar de hoofdstad van Burkina Faso, namelijk Ougadougou, om gedurende 2 maanden een stage te volbrengen op een middelbare school (lycée Dimdolomson). Buiten dat het een geweldige ervaring was en ook zeker mijn ogen heb uitgekeken wat betreft de schoonheid van het land, ben ik wel degelijk geconfronteerd met de armzalige omstandigheden van het dagelijks leven. Om een klein idee te scheppen, heb ik al die tijd sportles moeten geven op een zand/stofveld bezaaid met glas en vissengraten, aan klassen van gemiddeld 60 leerlingen en niet te vergeten zonder enige vorm van materiaal tot mijn beschikking. Kortom, een situatie die naar mijn idee anno 2008 niet meer geaccepteerd mag worden.
            Aangezien ik niet verder mijn ogen wil sluiten voor deze, soms verschrikkelijke werkelijkheid, wil ik graag in dit dossier mijn project toelichten dat hopelijk, samen met u, tot een prachtig resultaat gaat leiden. Het idee is, om samenwerkend met verschillende instanties, organisaties, stichtingen en scholen, genoeg fondsen bij elkaar te werven en zodoende kinderen de kans te bieden, om zich enkele momenten te kunnen distantiëren van de vreselijke leefomstandigheden waar zij dagelijks in verkeren. Samengevat is het de bedoeling om, zowel voor de hierboven vermelde school, als voor de buurt eromheen een volledig ingerichte speelaangelegenheid te realiseren.
            Om deze plannen te kunnen verwezenlijken, ga ik me ten eerste richten op verschillende basisscholen in en rondom Amsterdam. De intentie is om, zowel voor de middenbouw, als voor de bovenbouw een lespakket van 8 lessen te ontwikkelen en aan te bieden. Thema’s zoals de verschillen tussen rijke en ontwikkelingslanden, water en hygiëne, dans, muziek, school en de slavernij zullen allen uitgebreid de revue passeren met het doel de visie van de leerlingen aanzienlijk te verbreden. Ter afsluiting van deze lessen zal er op iedere school een inzamelingsactie plaatsvinden onder het motto: “samenspelen voor iedereen!”. Hierbij is het de bedoeling dat leerlingen gedurende 1 uur zoveel mogelijk samenspelen. Men kan denken aan bijvoorbeeld samen hooghouden, overspelen met tennis, badminton, overgooien met handbal of honkbal, overfrisbeeën… Iedere pass of gooi zal gesponsord worden door de ouders, opa’s en oma’s, andere familieleden, buren of vrienden van de leerlingen en op die manier bijdragen aan een betere toekomst voor de jeugd in Ouagadougou. Uiteraard zal dit lespakket zoveel mogelijk aansluiten bij de kerndoelen van het basisonderwijs³.
            Ten tweede zal ik intensief gaan zoeken naar partners, die bereid zijn een financiële ondersteuning te bieden. Aangezien naar verwachting de inzamelingsactie niet voldoende geld bij elkaar zal brengen voor de complete uitvoering van dit project, zullen externe fondsen een essentiële rol gaan spelen in dit geheel.
            Tot slot wil ik hier nog graag aan toevoegen dat dit project geheel op vrijwillige basis uitgevoerd zal worden. Ook zal ik veel aandacht besteden aan een nauwe betrokkenheid en samenwerking met de verschillende partners, zodat zij continue inzicht houden in de ontwikkelingen van het project. Verder wil ik ook garanderen dat iedere uitgave uitvoerig gecontroleerd, geëvalueerd en gerapporteerd zal worden, om ervoor te zorgen dat ieder bedrag op een goede en juiste manier terecht zal komen.
            Hopend op iedere vorm van steun om de grootste wens van de plaatselijke sportleerkracht (Harouna Ouedraogo) ter vervulling te brengen…
             


 


[1]http://www.afrikatour.nl (Wereldbank; gegevens van 2001)
[2]http://www.rivm.nl (National Kompas Volksgezondheid; gegevens van 2005)
[3]http://www.minocw.nl (ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap)

 

 

Project in beeld

                                                                     

 

Project in detail

 
1- Beachmultisportveld + basketbal uitrusting

                                                                      

     
1-      handbaldoelen                 x2
2-      kleine doelen                   x4
3-      Volleybalpalen                 x2
4-      Hekwerk                           90 meter
5-      Basketbalpalen                x2
6-      Zitbanken                         x4
7-   Deur                                 x2
8-      Zand                                 60 m³

                                                                                                        

                               

2- Speeltuin

9-          schommel                        x1
10-      tafeltennistafel               x3
11-   duikelrek                         x1
12-      evenwichtsbalk               x2  
13-      speelhuis                         x1
 
Eventuele extra’s: glijbaan, zandbak, wip-wap, prullenbakken

 

 

 

Planning Project  

 

Maand
Werkzaamheden in Nederland
Werkzaamheden in en maatregelingen voor Ouagadougou
Januari
 
 
 
 
 
 
 
 
Inventarisatie in Ouagadougou
Februari
 
 
 
Juni
 
 
 
 
 
 
Opzetten van het project
Zoeken
 
naar
 
partners,
 
organisaties
 
en
 
instanties
 
om mee
 
samen
 
te werken.
 
+
 
Intensief
 
op de hoogte
 
houden van
 
de verschillende
 
ontwikkelingen
 
 
 
Juli
 
 
 
 
Augustus
 
 
 
 
Uitwerken van het lessenpakket
 
September
 
 
 
Zoeken naar deelnemende basisscholen
 
Oktober
 
 
 
 
Uitvoeren en begeleiden van de gegeven lessen op verschillende basisscholen, in en rondom Amsterdam
Vanuit Nederland: begeleiden en opdracht geven aan locale ondernemers voor de productie van het sport en spel materiaal.
November
 
 
 
December
 
Vanuit Ouagadougou:
Persoonlijk, eventueel samen met geïnteresseerde partners, uitvoeren van het project.
 

 

 

 Financieel overzicht

 

 

Beschrijving projectkosten in projectland
Lokale valuta
FCFA
Europese valuta
Euro
Handbaldoelen (2)
242 500
370
Kleine voetbaldoelen (4)
270 000
412
Volleybalpalen (2)
80 000
122
Basketbalpalen (2)
704 100
1 073
Zitbanken (4)
660 000
1 006
Zand (60 m³)
670 000
1 021
Schommeltoestel (1)
440 000
671
Tafeltennistafel (3)
810 000
1 235
Evenwichtsbalk (1)
38 500
59
Wip-wap (1)
92 500
141
Glijbaan (1)
220 000
335
Speelhuis (1)
690 000
1 052
Hekwerk
1 836 500
2 798
Onvoorziene kosten (15% van de totale kosten)
1 013 115
1 544
Totaal
7 767 215
11 839

 

 

 

 

 Sponsor contract

 

 

 

 

Lespakket Basisschool (groep 6, 7 en 8)

 
            Het volgende lespakket is special ontwikkeld voor de groepen 6, 7 en 8 van de basisschool. Middels de 6 uitgewerkte lessen omtrent ontwikkelingslanden, is het de bedoeling de visie van de leerlingen aanzienlijk te verbreden en op de hoogte te stellen van de actuele situatie in vele armen landen. “Wat is een ontwikkelingsland?”, “Wat zijn de verschillen met Nederland?” en “Hoe ziet het leven er daar uit?” zijn vragen die gaandeweg de lessen een uitgebreid antwoord zullen krijgen.
Met het oog op de verschillende kerndoelen van het basisonderwijs, geformuleerd door het ministerie van onderwijs¹, zal het volgende lespakket aan de volgende doelen voldoen:
 
1- De leerlingen leren informatie te verwerven uit gespro­ken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
2- De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uit­brengen van verslag, het geven van uitleg, het instrue­ren en bij het discussiëren.
3- De leerlingen leren informatie te beoordelen in discus­sies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.
4- De leerlingen leren informatie te beoordelen in discus­sies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.
5- De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informe­ren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.
6- De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere in­structieve teksten, en bij systematisch geordende bron­nen, waaronder digitale bronnen.
7- De leerlingen leren informatie en meningen te vergelij­ken en te beoordelen in verschillende teksten.
8- De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het schrijven van een brief, een verslag, een formu­lier of een werkstuk. Zij besteden daarbij aandacht aan zinsbouw, correcte spelling, een leesbaar handschrift, bladspiegel, eventueel beeldende elementen en kleur.
9- De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informa­tieve teksten.
10- De leerlingen leren bij de doelen onder ‘mondeling taalon­derwijs’ en ‘schriftelijk taalonderwijs’ strategieën te her­kennen, te verwoorden, te gebruiken en te beoordelen.
11- De leerlingen leren een aantal taalkundige principes en regels. Zij kunnen in een zin het onderwerp, het werk­woordelijk gezegde en delen van dat gezegde onder­scheiden.
De leerlingen kennen
• regels voor het spellen van werkwoorden;
• regels voor het spellen van andere woorden dan werk woorden;
• regels voor het gebruik van leestekens.
12- De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbe­kende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook be­grippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.
 
23- De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.
24- De leerlingen leren praktische en formele rekenwis­kundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.
28- De leerlingen leren schattend tellen en rekenen.
33- De leerlingen leren meten en leren te rekenen met een­heden en maten, zoals bij tijd, geld, lengte, omtrek, op­pervlakte, inhoud, gewicht, snelheid en temperatuur.
 
34- De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
47- De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de ei­gen omgeving te vergelijken met die in omgevingen el­ders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven landschap, wonen, werken, bestuur, verkeer, recreatie, welvaart, cultuur en levensbeschouwing. In ieder geval wordt daarbij aandacht besteed aan twee lidstaten van de Europese Unie en twee landen die in 2004 lid wer­den, de Verenigde Staten en een land in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.
53- De leerlingen leren over de belangrijke historische per­sonen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschie­denis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.
 
54- De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en be­weging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
55- De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
56- De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
 
 
            De komende 6 lessen bedragen gemiddeld 90 minuten per les en zijn volledig  zelfstandig uit te voeren. Behalve voor les 1 en les 6, speelt de volgorde geen rol. Zelfs de keuze voor het wel of niet uitvoeren van enkele lessen is geheel vrijblijvend. Ook moet er nog bij worden vermeld dat de lessen zeer gedetailleerd worden aangeboden en nauwkeurig stap voor stap kunnen worden gevolgd. Echter zullen lichte aanpassingen of toevoegingen de lessen ten goede komen aangezien u als geen ander weet welke werkvormen het beste aansluiten bij uw eigen klas.
Tot slot hoop ik op een succesvol project met een nog succesvollere afsluiting…
 
 
Les 1 : Introductie
Les 2 : Akrikaans doek
Les 3 : Sporten in Afrika
Les 4 : Afrikaans koken
Les 5 : Plattegrond maken
Les 6 : inzamelingsactie
 

 

[1]www.minocw.nl (ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlage les 1

 
Wat is een derde wereldland?
 
Derde wereldlanden worden ook wel ontwikkelingslanden genoemd. Het begrip ‘ontwikkelingslanden’ is ooit door de ‘rijke’ landen bedacht. Zij dachten dat de ‘arme’ landen nog in ontwikkeling waren om net zo rijk als zij te worden. Het begrip ‘derde wereldlanden’ wordt in de volksmond nog veel gebruikt, maar de politiek gebruikt deze term liever niet omdat dit over zou komen als ‘derderangslanden’. De term derde wereldland is als aanvulling gebruikt op de eerste en tweede wereld, oftewel de kapitalistische landen en de communistische landen. Een betere term voor een ontwikkelingsland of derde wereldland is laag-inkomensland.
Van de 190 landen op de wereld zijn er 120 een ontwikkelings- of derde wereldland. Dit is meer dan 60 procent!
 
 
Poëzie:
 
Afrika
Bij dag en dauw het ritme van het Afrikaanse leven.
De trommel vertelt wat deze dag gaat geven.
Langzaam ontwaakt de natuur en verwarmt de zon het land.
In uniform lopen groepjes kinderen naar school, hand in hand.
De geiten maken hun eerste wandeling.
Een vrouw draagt sierlijk op haar rug een zuigeling.
De aarde vuur rood, de bomen fel groen.
De straten lopen vol, want er is zoveel te doen.
Midden op de dag het heetste moment,
wanneer het leven even geen schaduw kent.
Vliegensvlug valt de rode bal neer.
De muggen kennen nu geen grenzen meer.
Vrouwen vlechten onder luid gejoel hun haar.
Hun kinderen rennen rond zonder gevaar.
De koelte van de nacht trekt door de kleren.
Tijd om langzaam naar huis terug te keren.

Vraag de leerlingen wat hun opvalt na het voorlezen van dit gedicht.
Poëzie is een bijzondere vorm van mondeling of schriftelijk taalgebruik dat uit gedichten bestaat. Een duidelijke definitie valt nauwelijks te geven aangezien iedereen iets anders verstaat onder een gedicht. Zo kun je al een gedicht hebben als je iets zo mooi mogelijk opschrijft of juist als iets heel mooi klinkt. Echter bestaan er een aantal regels waar je je bij het schrijven aan kunt houden.
De opdracht van vandaag is om een Kwatrijn te schrijven. Dat is een gedicht van 4 zinnen (versregels) met 2 rijmklanken. De bedoeling is om de eerste 2 zinnen en de laatste 2 zinnen met elkaar te laten rijmen. (zie voorbeeld leskaart)

 

Sponsoren  

Project Mede mogelijk gemaakt door: (zowel financiële als humanitaire steun)

 

- Roland en Nicole Bosman (Oude Diep B.V.)

- Frank Ten Have (Ten Have Instalatie B.V.)

- Henk Alsema (Henk Alsema Beheer B.V.)

- Roel van Arnhem (Standbouwinternational)

- Mirjam Versaan

- Hans en Willeke de Boer

- Raymonde Roebana en Gert-Jan Ris

- Ingrid en Frank Poelmans

- Bianca Istha

- Tim en Eva Istha

- Silva Tensen

- Truus keesom

- Peter Flantua

- Fam. Lancaster

- Dorine Wesseling

- Job Ouderland

- Herman Laloli

- Jeroen Laan

- Vera Pauw

- Peter en Tiny van Leeuwen

- Janine van de Linde

- Wouter en Monique Sommers

- Lex en Afra Dors

- Rob en Hannie Ouderland

- Willem en Lydia ten Have (Mille-Fleurs Bussum B.V.)

- Jacobus en Johana van de Linde

- Evert en Nel van de Linde

- Fam. Beertsen

- Gijs Groeneveld

- Wol en jeanet Pajonk

- Fam. Reep

- Evert en Mariloke van de Linde

- Jan en Winnie Stuik

- Fam. Acda

- Rotary Club Haarlemermeer

- Edwin Prang

- Fam. Pancras

- Femke Bouwmeester

- Basisschool "de fontein"

- Fam. Groen

- Rob en Ilse Stemmerik

- Johan de Bruijne

- Amsterdamse Oecumenische Scholengroep Amos

- Maartje Pancras en Ard de Wit

- Groep 8 van bassischool de ichthus

 

Evert van de Linde  | evertvandelinde@gmail.com